اندروید اسلامی

برنامه های اندروید در قالب و محتوای دینی و اسلامی

در این وبلاگ برنامه هایی که برای اندروید می سازم را تقدیم دوستان میکنم. سعی ام بر این است که بیشتر این برنامه ها محتوای دینی و اسلامی و ترویج شریعت باشد.

در ضمن پروژه های اندروید را نیز می توانید در همین وبلاگ از قسمت منوی وبلاگ سفارش دهید.

قالَ عَلِىٌّ(علیه السلام): خَیْرُ النَّاسِ مَنْ نَفَعَ النَّاسَ.
امام علی علیه السلام می فرمایند: بهترین مردم کسى است که به مردم سود رساند.

امام صادق علیه السّلام فرمودند:
قالَ کُلُّ ذی صَناعَةٍ مُضْطَرٌّ اِلی ... .
هر صاحب حرفه و صنعتی ناچار باید دارای سه خصلت باشد تا بتواند به وسیله آن تحصیل درآمد کند. اوّل آن که در رشته علمی خویش مهارت داشته باشد، دیگر آن که با درستکاری و امانت رفتار کند، سوم آن که با کارفرمایان حسن برخورد داشته باشد و نسبت به آنان ابراز تمایل نماید.
بحار الانوار، ج 17، ص 182

کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید!
تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین (علیه السلام) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا ...!
شهید سید مرتضی آوینی

 برای تولید انیمیشن در رابط کاربری اندروید، شما می توانید از ابزارها و روش های زیر استفاده کنید:

  • 1- از انیمیشن های داخلی اندروید استفاده کنید: اندروید به صورت پیش فرض چندین انیمیشن داخلی دارد که با استفاده از آن ها می توانید بسیاری از انیمیشن های مورد نیاز خود را پیاده سازی کنید. از جمله انیمیشن های داخلی اندروید می توان به ScaleAnimation، RotateAnimation و TranslateAnimation اشاره کرد.
  • 2- استفاده از کتابخانه های پرطرفدار مانند Lottie: Lottie یک کتابخانه پرطرفدار است که برای پیاده سازی انیمیشن های وکتوریالی در اندروید استفاده می شود. این کتابخانه توسط تیم Airbnb توسعه داده شده است و به شما اجازه می دهد تا با استفاده از فایل های JSON و After Effects انیمیشن های وکتوریالی خود را ایجاد کنید.
  • 3- استفاده از کتابخانه های دیگر: شما می توانید از کتابخانه های دیگری مانند Tween animation، Property animation و Drawable animation استفاده کنید.

در نهایت، روش مناسب برای تولید انیمیشن در رابط کاربری اپلیکیشن های اندروید، بستگی به نوع انیمیشن و نیاز های خاص شما دارد. بررسی روش های مختلف و تصمیم گیری بر اساس نیازهای خود، به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین روش برای تولید انیمیشن در رابط کاربری اندروید دست پیدا کنید.



برای مثال برای ایجاد انیمیشن در صفحه اسپلش (Splash Screen) و وارد شدن به صفحه اصلی اپ به صورت انیمیت شده، می توانید از کتابخانه Lottie استفاده کنید. Lottie کتابخانه ای است که به شما اجازه می دهد تا فایل های انیمیشنی را در فرمت JSON و طراحی شده توسط After Effects را به راحتی به پروژه خود اضافه کنید و انیمیشن های زیبا و جذابی برای اپلیکیشن خود بسازید.

برای استفاده از Lottie، ابتدا باید کتابخانه را به پروژه اضافه کنید. به این منظور، می توانید به فایل build.gradle اپلیکیشن خود کدهای زیر را اضافه کنید:

 

dependencies {
    implementation 'com.airbnb.android:lottie:3.7.1'
}


سپس فایل JSON انیمیشن را در پروژه اضافه کنید. برای این کار می توانید از وب سایت LottieFiles.com استفاده کنید و یا خودتان یک فایل JSON با ابزار After Effects طراحی کنید.

حالا برای اضافه کردن انیمیشن به صفحه اسپلش، می توانید یک ImageView به لایه XML صفحه اسپلش اضافه کرده و به آن یک LottieAnimationView اختصاص دهید. سپس با استفاده از کدهای زیر، فایل JSON انیمیشن را در لایه ImageView نمایش دهید:

 

LottieAnimationView animationView = (LottieAnimationView) findViewById(R.id.animation_view);
animationView.setAnimation("splash_animation.json");
animationView.playAnimation();


و در انتها با استفاده از کدهای زیر، وقتی انیمیشن به پایان رسید، به صفحه اصلی اپ منتقل شوید:

 

animationView.addAnimatorListener(new AnimatorListenerAdapter() {
    @Override
    public void onAnimationEnd(Animator animation) {
        Intent intent = new Intent(SplashActivity.this, MainActivity.class);
        startActivity(intent);
        finish();
    }
});


در کد بالا، با اضافه کردن یک AnimatorListener به LottieAnimationView، وقتی انیمیشن به پایان رسید، به صفحه اصلی اپ منتقل میشود.


نکته اینکه قبل از اعمال proguard بر روی پروژه خود، بهتر است مطمئن شوید که تمامی کتابخانه‌هایی که در پروژه استفاده می‌کنید، دستورات لازم برای proguard را دارند و به درستی کار می‌کنند. همچنین، پیشنهاد میکنم که برای اطمینان بیشتر، پیش از انتشار نهایی اپلیکیشن، آن را با proguard در حالت release تست کنید تا مطمئن شوید که هیچ کدام از کتابخانه‌های استفاده شده در پروژه، در حالت obfuscated کار نمی‌کنند.


برای proguard در کتابخانه Lottie شما باید به فایل proguard-rules.pro خودتون دستورات زیر رو اضافه کنید:

 

-keep class com.airbnb.lottie.** { *; }
-keep class com.airbnb.lottie.parser.** { *; }
-keep class com.airbnb.lottie.model.** { *; }
-keep class com.airbnb.lottie.utils.** { *; }

این دستورات، تمام کلاس های Lottie رو در نظر میگیرند و از حذف کلاس ها و متد های مهم جلوگیری میکنند. همچنین مطمئن شوید که این دستورات رو پس از دستورات proguard دیگر قرار میدهید تا کلاس های Lottie حذف نشوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی